opublikowano: 08.01.2017

Cechy osobowościowe operatora dźwigów ważne równie jak umiejętności!

Praca operatora dźwigów i żurawi kołowych jest zajęciem bardzo odpowiedzialnym, które nie może być powierzone pierwszej lepszej osobie. Szkolenia dla kandydatów nie należą do najłatwiejszych, a państwowy egzamin niezbędny do uzyskania uprawnień to naprawdę trudna przeprawa. Operatorzy dźwigów muszą posiadać odpowiednie umiejętności, kwalifikacje zawodowe, a także cechy osobowości, które są niezbędne, by realizować usługi dźwigowe na dobrym poziomie, zapewniając bezpieczeństwo i sprawny przebieg prac. Jakie cechy powinien posiadać operator dźwigów?

Przede wszystkim u dźwigowego niezbędna jest precyzja i dokładność w wykonywaniu obowiązków. Trzeba mieć świadomość, że każdy, nawet drobny błąd, może wiele kosztować. Przy pracy z dużymi ciężarami, na dużych wysokościach, każdy centymetr może mieć w rzeczywistości ogromne znaczenie. Przenoszenie i podnoszenie ciężarów powinno odbywać się z dużą ostrożnością, przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Osoba, która chce wykonywać pracę operatora dźwigów i żurawi kołowych, musi być w pełni świadoma, że usługi dźwigowe wymagają wręcz chirurgicznej precyzji.

Odpowiedzialność to kolejna cecha, której wymaga się od operatorów wielkogabarytowych maszyn. Nie da się zaprzeczyć, że dźwigowy bierze na siebie bardzo dużą odpowiedzialność i musi się liczyć z tym, że od jego działań naprawdę wiele zależy. Jeżeli ktoś nie potrafi udźwignąć na swoich barkach ciężaru odpowiedzialności za sprzęt, bezpieczeństwo, przebieg prac – nie powinien zajmować się pracą w firmach, które oferują usługi dźwigami i w których pracuje się obsługując drogie, ciężkie i jeśli są źle obsługiwane, stanowiące zagrożenie żurawie kołowe i dźwigi. Firma, która oferuje swoim klientom wynajem dźwigów, musi mieć pewność, że dźwigowy, któremu powierza się kosztowną maszynę oraz reprezentowanie firmy, będzie dbał o sprawny przebieg prac i w każdej sytuacji zachowa się profesjonalnie.

Operator dźwigów i żurawi kołowych powinien być także osobą, która nie ma problemów z pracą zespołową oraz z podmiotowym podejściem do klienta. To bardzo ważne cechy, które pozwalają na pracę w dobrej atmosferze, umiejętne osiąganie kompromisów czy organizowanie pracy w taki sposób, by spełniać oczekiwania klienta i nie kolidować z pracą innych osób, które wykonują swoje zadania w tym samym miejscu. Na placach budowy dźwigowy często musi współpracować z innymi pracownikami, dlatego otwartość na pracę w grupie, umiejętność unikania konfliktów i uwzględnianie wskazówek czy oczekiwań klientów to solidne podstawy, dzięki którym można osiągnąć znacznie więcej, w znacznie krótszym czasie.

żurawie kołowe